כל מה שרצית לדעת על לגליזציה של קנאביס

כל מה שרצית לדעת על לגליזציה של קנאביס

האנושות מכירה את צמח הקנאביס מימי קדם. עדויות לשימוש של בני האדם בקנאביס לצרכים רפואיים, תעשייתים ולצורכי פנאי ושעשוע, נמצאו כבר ב-10,000 לפני הספירה. בשנות ה-30 של המאה הקודמת, הוצא הקנאביס מחוץ לחוק בשל השפעותיו משנות התודעה. בהדרגה דבק בו דימוי של סם מסוכן ורק שנים רבות אחר כך, כשחוקרים הצליחו לבודד את רכיבי הצמח ולהוכיח את סגולותיו הרפואיות, חזרה האנושות להכיר ביתרונותיו. מדינות רבות ברחבי העולם, מקדמות חקיקה המסדירה את הגידול, המכירה והשימוש בקנאביס. גם בישראל, בצעדים איטיים, חלה התקדמות במעמד החוקי של קנאביס ובזכות רפורמת הקנאביס, ניתן להשתמש בו לצרכים רפואיים לבעלי רישיון. עם זאת, הדרך להפיכתו לנגיש עבור כולם עוד ארוכה. להלן כל מה שרצית לדעת על לגליזציה של קנאביס:

  • מהי לגליזציה של קנאביס?
  • לגליזציה של קנאביס בישראל
  • מהי רפורמת הקנאביס?
  • מה הביקורת על רפורמת הקנאביס?

מהי לגליזציה של קנאביס?

משמעות המילה האנגלית, legal, היא חוקי. לגליזציה של קנאביס היא אישור חוקי לגדל, לשווק, לרכוש ולהשתמש בקנאביס. שימוש לצורך פנאי והנאה (בשל רכיב THC,הגורם תחושת "היי"), או לצרכי תעשייה (בדים, מוצרי רכב, קוסמטיקה ועוד) וכן לצרכים רפואיים (לקנאביס סגולות רפואיות מוכחות מדעית). מדינות העולם חתומות על אמנה מ-1988, האוסרת שימוש בסמים נרקוטיים. עם זאת, הגילויים המדעיים אודות הקנאביס וניסיונם האישי של מיליוני צרכנים בעולם, הביאו לשינוי התפיסה ולהתעוררות תנועות מחאה שקראו להתיר חוקית את הקנאביס. אחרי שנות מאבק רבות, יותר ויותר מדינות בעולם מאשרות בחוק את השימוש בקנאביס. המדיניות נעה בין אי-הפללה (גרמניה, ישראל, צרפת, ספרד), אישור לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים (מדינות רבות בארה"ב, ישראל) ועד לגליזציה מלאה (מדינות רבות בארה"ב, הולנד, אורוגוואי).

לגליזציה של קנאביס בישראל:

בישראל הקנאביס אינו חוקי, אלא למטרות רפואיות עבור מחזיקי רישיון משרד הבריאות, במסגרת רפורמת הקנאביס. עם זאת, מתקיימת מדיניות של אי-הפללה. עד שנת 2018, חוק פקודת הסמים הישראלי, לא הבחין בין קנאביס לסמים אחרים.מאבקים עיקשים של פעילים בנושא ולחץ ציבורי, הביאו לכך שב-2017, לאחר הקמת ועדה בנושא, הודיע שר הפנים גלעד ארדן, על שינוי מדיניות. ב-2018, חוקק תיקון לפקודת הסמים, המחריג שימושים חד פעמיים בקנאביס וקובע קנסות למי שנתפס פעמיים משתמש בו. במובן זה, ישראל נוקטת מדיניות אי הפללה. אך בכך לא תם המאבק ללגליזציה: במרץ 2020, נערכו בישראל בחירות. בהסכם הקואליציוני של הממשלה החדשה, התחייבו חברות הקואליציה, לקדם "הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי".תומכי הלגליזציה המלאה מקווים לשינוי שיאפשר צריכת קנאביס ללא חשש מעבירה פלילית.

מהי רפורמת הקנאביס?

קנאביס כאמור אינו חוקי לשימוש בישראל, אולם בסעיף 7 לחוק יש היתר מיוחד לשימוש בקנאביס רפואי, עבור מי שהמשרד יקבע כי זכאי לכך ברישיון. בשנות ה-90 של המאה הקודמת, החל המשרד באמצעות יק"ר, היחידה לקנאביס רפואי שהקים, לספק רשיונות קנאביס לחולים. אולם, לא היו כללים מנחים או נהלי גידול ושיווק מסודרים וככל שהעלייה במספר מבקשי הרישיונות גדלה, כך הבינו במשרד כי יש להסדיר את הנושא. ביוני 2016  התקבלה החלטת ממשלה 1587 לאסדרה (רגולציה) של שימוש בקנאביס למטרות רפואיות ומחקר. יק"ר קבעה את התנאים לקבלת רישיונות הן מצד הצרכנים והן מצד המגדלים והספקים. כמו כן נקבעו תקני איכות מחמירים ( IMC-GAP ו-IMC-GMP )המבטיחים ייצור וגידול קנאביס בסטנדרטים גבוהים, בדומה לתקנים לייצור תרופות. למרות שהרפורמה הסדירה לראשונה את מעמד הקנאביס הרפואי, היא זוכה לביקורת רבה.

מה הביקורת על רפורמת הקנאביס בישראל ?

עבור צרכנים רבים רפורמת הקנאביס, הרעה את מצבם. לפניה, המטופלים רכשו את הקנאביס מאחת מהחברות מורשות לגידול קנאביס רפואי. אלו העניקו ייעוץ ישיר למטופל בנוגע להתאמת הזן ולמינון. כיום ניתק הקשר בין המגדלים למטופלים ונוצרה שרשרת אספקה ארוכה- הצמח עובר מהמגדלים למפעלים ומשם הוא נארז ומופץ לבתי המרקחת, מה שגרם ל-2 בעיות מרכזיות

  1. זני הקנאביס: הרפורמה קובעת כי לבעלי רישיון לקנאביס יינתן  מרשם, בו יצויין סוג המוצר, המינון המומלץ ואחוז החומרים הפעילים הדרוש לטיפול בבעיה ממנה הוא סובל. כלומר, אין התייחסות לזני קנאביס, אלא רק לטווח האחוזים של החומר הפעיל שהמטופל מקבל. צרכנים רבים נאלצים להסתפק במוצרים בלתי מדויקים שאינם מספקים מענה לבעייתם.
  2. מחיר הקנאביס:  לפני הרפורמה מחיר הקנאביס עמד על 370 שקלים קבועים, בלי קשר לכמות. היום המחיר נגזר מהכמות ובהיעדר פיקוח מחירים הדבר גרם  לעליית מחירים חדה.

בעקבות הביקורת משרד הבריאות דן ברפורמה וצפוי להכניס בה שינויים שיקלו על הצרכנים, אולם תהליכים אלו טרם הושלמו. במקביל, במידה ותאושר בישראל לגליזציה מלאה של קנאביס, הדבר יקל גם על צרכני  הקנאביס הרפואי.

כתיבת תגובה