מהם יתרונות הקנאביס לבני הגיל השלישי?

מהם יתרונות הקנאביס לבני הגיל השלישי?

מהפכת הקנאביס הרפואי בעולם, אינה פוסחת גם על בני הגיל השלישי. הגילויים המדעיים אודות סגולותיו הרפואיים של קנאביס, משנים את הדימוי שלו כ"סם מסוכן" והופכים אותו לחלופה ירוקה עבור מיליונים הסובלים ממחלות שונות ובהם גם בני הגיל השלישי, אשר לרוב סובלים מבעיות רפואיות שונות המאפיינות את הגיל  השלישי. אוכלוסיית גיל הזהב,  בכל רחבי העולם וגם בישראל, מגלה בשנים האחרונות את יתרונות הקנאביס הרפואי. על פי נתוני משרד הבריאות (אוגוסט 2020), כשישים אחוזים מבעלי רישיון לקנאביס רפואי בישראל, הינם קשישים. גם בעולם הגדול הנתונים דומים.למעשה, בכל מדינה בה הותר השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, אוכלוסיית גיל הזהב, הפכה תוך זמן קצר ללקוח העיקרי. 

  • מדוע בני הגיל השלישי משתמשים בקנאביס?
  • האם קנאביס יעיל לטיפול במחלות הגיל  השלישי?
  • האם קנאביס בטוח לשימוש בקרב צרכני גיל הזהב?
  • האם קנאביס מתנגש עם תרופות אחרות?

מדוע בני הגיל השלישי משתמשים בקנאביס?

הנתונים מצביעים על עלייה מתמדת במספר צרכני קנאביס רפואי, בני הגיל השלישי. במחקר שפורסם בכתב העת- Journal of the American Medical Association, ב-2020, נמצא כי שכיחות השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים בקרב קשישים,  עלתה מ-2.4 אחוז ל-4.2 אחוז בין השנים 2015 ל- 2018. מחקר זה מתיישב עם מחקרים נוספים שנעשו על שימוש בני הגיל השלישי בקנאביס וכן עם דיווחי רופאים. הסיבה לכך שיותר ויותר קשישים פונים לקנאביס כדי למצוא מזור לבעיותיהם הרפואיות, נעוצה במספר סיבות. ראשית בני גיל זה, סובלים מבגידת הגוף ומחלות זקנה ולכן צורכים תרופות רבות הגורמות תופעות לוואי והתמכרות. מחקרים מראים כי שימוש בקנאביס בקרב קשישים, מפחית במידה ניכרת את השימוש בתרופות מרשם, שנית רבים מבני הגיל השלישי סובלים מכאבים, דלקות, חרדה ודיכאון. קנאביס הוכח כיעיל לטיפול בבעיות אלו.

האם קנאביס יעיל לטיפול במחלות הגיל השלישי?

חקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, אולם בעשרות השנים האחרונות מתגברות הראיות המדעיות אודות סגולותיו הרפואיות הרבות. בני גיל הזהב, ממש כמו יתר האוכלוסייה, נעזרים בקנאביס לטיפול בבעיות רפואיות שונות, ביניהן: אינסומניה, כאבים, דלקות, חרדה ודיכאון. הרפואה הגריאטרית רואה בטיפול במצב הרוח ובהקלה  על כאבים, יסוד חשוב לשיפור מצבם של קשישים. כשמצב הרוח  משתפר, קל יותר גם לטפל במחלות אחרות מהן הם סובלים. יתרה מזאת, אחד הגורמים להזדקנות הוא ירידה בכמות מולקולות קנבינואידים שמיוצרות בגוף האדם. קנאביס מכיל מאות קנבינואידים ממקור צמחי המכונים, פיטו קנבינואידים. שימוש בקנאביס מסייע בחסר באמצעות תוספת קנבינואידים ממקור חיצוני.

האם קנאביס בטוח לשימוש בקרב צרכני גיל הזהב?

למרות הצמיחה המתמדת במספר משתמשי הקנאביס בני הגיל השלישי, לא נרשמו עד כה עדויות משמעותיות אודות סכנה לשימוש בקנאביס בקרב בני גיל זה. עם זאת, לשימוש בקנאביס מתלוות תופעות לוואי ולא נעשו די מחקרים כדי לבחון לעומק את השפעתו על בני גיל הזהב. קנאביס מגביר את קצב הלב ולחץ הדם ועל כן בני הגיל השלישי הסובלים ממחלות הנוגעות למערכות הלב והדם צריכים לעשות זאת בייעוץ ובליווי רופא. בקנאביס יש עשרות קנבינואידים, הקנבינואיד CBD, בצמח הינו הרכיב אשר בשונה מקנבינואיד THC, אינו משנה תודעה, אינו ממכר ובטוח לשימוש. במספר מחקרים נמצא כי השימוש בסיבידי בטוח וגם ארגון הבריאות העולמי הכריז שהוא אינו סם ובטוח לשימוש.לכן, קנאביס עתיר CBD המכיל אחוזים נמוכים של THC, או סיבידי טהור שאינו מכיל THC כלל , מתאימים מאוד לשימושם של קשישים.

האם קנאביס מתנגש עם תרופות אחרות?

בני הגיל השלישי, ברוב המקרים, סובלים מבעיות רפואיות שונות ונוטלים מספר תרופות. קנאביס מקיים אינטראקציות עם תרופות מסוימות. קנאביס מכיל מאות רכיבים כימיים אשר יכולים להעלות או להפחית את השפעתן של תרופות אחרות. ככלל, קיימים שני סוגי התנגשויות בין קנאביס לתרופות:

  1. אינטראקציות פארמקו-קינטיות: כשתרופה וקנאביס פועלים באותו מסלול בגוף מפריעים זה לזה.
  2. אינטראקציות פרמקודינמיות: שהקנאביס והתרופה פועלים באופן דומה והשילוב גורם  לפעילות יתר

אינטראקציות בין תרופות לקנאביס אינן שליליות בהכרח, אולם חשוב להתייעץ עם רופא בטרם נוטלים קנאביס עם תרופות נוספות.ארגון הרוקחות הישראלי פרסם טבלת תרופות המתנגשות עם קנאביס וניתן להיעזר בטבלה זו כדי לדעת ממה להיזהר.

כתיבת תגובה