מילון מושגים: HHC

מילון מושגים: HHC

HHC: 

HHC או בשמו המלא, קסהידרוקנבינול, הוא אחד מעשרות קנבינואידים המצויים בצמח הקנאביס וידוע לעולם המדע כבר משנות ה-40 של המאה הקודמת, אולם עד כה הוא לא נחקר ברצינות ורק בשנים האחרונות החלו לשווק אותו לצריכה המונית, בהתאמה התרחב גם המחקר אודותיו. כמו קנבינואידים אחרים המוכרים לנו, THC ו-CBD, גם HHC, מצוי בצמח הקנאביס באופן טבעי. אולם הוא קיים בצמח בריכוזים נמוכים. כדי להפוך אותו שימושי, לצריכה המונית, הוא מסונתז באופן מלאכותי במעבדה, מה שמספק לו גם חיי מדף ארוכים יותר. HHC הינו בעל השפעה פסיכו-אקטיבית בדומה ל-THC, והם אף בעלי הרכב כימי דומה, אך לעומת -THC,  תופעות הלוואי שלו מינוריות יותר (כמו סחרחורות, בחילות). יתרה מזאת, במדינות רבות בעולם, מותר לשווק ולמכור קנאביס בעל אחוזי THC מזעריים (0.3 אחוזים), הוספת קנבינואיד זה, מאפשרת חיזוק השפעה הפסיכואקטיבית מבלי להסתכן בעבירה על החוק. 

HHC-ההתחלה:

הכימאי והחוקר האמריקאי, רוג'ר אדמס, היה הראשון ליצור את קנבינואיד HHC באופן סינתזי. הוא הוסיף למולקולות של THC מולקולות מימן בתהליך המכונה "הידרוגנציה" (הוספת שני אטומי מימן למולקולה) . HHC הוא למעשה קרוב משפחה של THC, מבחינה כימית המבנה שלהם מאוד דומה, אבל את רוב הקנבינואידים ניתן להפוך לקנבינואידים אחרים על ידי שינוי המבנה המולקולרי שלהם. אדמס השתמש ב-THC טבעי כדי ליצור HHC. הפקת HHC באופן מלאכותי במעבדה, אפשרה את מסחורו, שכן בצמח הקנאביס הוא מצוי באחוזים נמוכים המקשים על הפקה המונית של מוצרי קנאביס ממנו. מאז שנות ה-40 ועד ימינו תעשיית הקנאביס עברה כברת דרך והיום יש מגוון מוצרים מבוססי HHC, כמו שמנים, תמיסות, אדיבלס (מזון ומשקאות), תוספי מזון משחות ותרסיסים.

כיצד HHC משפיע עלינו?

חקר ה-HHC מצוי בחיתוליו, רוב העדויות אודות השפעותיו עלינו, מגיעות מצרכנים. עם זאת, ידוע כי הוא בעל השפעות דומות מאוד ל-THC, כלומר בעל השפעה פסיכואקטיבית וכן שבדומה לקנבינואידים אחרים, הוא מפעיל קולטנים הפרושים במערכת האנדוקנבינואידית בגופנו (מערכת האחראית על תהליכים ביולוגים רבים בגוף, אחד מהם הוא ויסות הגוף). בשל מנגנון זה ובשל הדמיון לקנבינואידים THC ו-CBD, החוקרים רואים ב-HHC ופוטנציאל רפואי לשיכוך כאבים ואף במספר מחקרים שנוסו על בעלי חיים הוצגו ראיות על יכולתו לשכך כאבים וטיפול בדלקות. צרכנים רבים מדווחים כי HHC, גורם תחושת "היי", מרגיע, מסייע להשגת שינה טובה להרגעת גוף ונפש. תופעות לוואי, הגם שהן דומות לאלו שנגרמות כתוצאה מצריכת THC, מינוריות יותר. ביניהן: תחושת אופוריה, בלבול, אובדן אוריינטציה, בחילות וסחרחורות.  

כתיבת תגובה