זנים של קנאביס רפואי

זני קנאביס: 

מיליוני בני אדם ברחבי העולם משתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים.תעשיית הקנאביס הרפואי מצוייה בצמיחה מתמדת ורק הולכת ומתרחבת. במחקר של "אוניברסיטת קולומביה", ארה"ב שפורסם ב-2018, נמצא כי לצד ירידה בשימוש בני נוער בקנאביס בארה"ב, חלה עלייה בצרכני הקנאביס המבוגרים. החוקרים הסבירו זאת בהרחבת הלגליזציה במדינות רבות בארה"ב ובהכרות עם סגולותיו הרפואיות של הקנאביס ובטיחות השימוש בו. למעלה מחמישה עשורים של חקר הקנאביס ורכיביו הביאו להשבחתו  באופן סלקטיבי וליצירת זנים שונים בעלי השפעות שונות על גופו ונפשו של הצרכן.

מהם זני הקנאביס? 

זן קנאביס משמעו ריחו,צבעו, רכיביו והשפעתו של הקנאביס על הצרכן,אולם אנשי מדע חלוקים בשאלה האם מדובר בזנים שונים או במינים שונים. מסורתית נהוג לחלק את הקנאביס לזנים ולמרות שהצמח מכיל מאות זנים, ההבחנה המסורתית היא  בין 3 זנים עיקריים:

  1.  קנאביס סאטיבה :  מקורו של הסאטיבה במזרח אסיה,רוסיה וקזחסטן.מיוחסות לו תכונות ממריצות ומעוררות ועל כן הוא מומלץ לשימוש במהלך היום.זן זה מכיל אחוזים גבוהים של הרכיב הפסיכו-אקטיבי THC ואחוזים נמוכים יותר של CBD, הרכיב התרפויטי בצמח.הוא יעיל בשיכוך כאבים, הרפיית שרירים, מסייע להגברת תיאבון ומומלץ לטיפול בחולי סרטן.
  2.  קנאביס אינדיקה, מקורה של האינדיקה בהרי ההינדו קוש בהודו. לזן זה מיוחסת השפעה מרגיעה.הוא מומלץ לשימוש בשעות הלילה שכן הוא מכיל אחוזים גבוהים  של הרכיב הפסיכו-אקטיבי, THC וכן של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה.הוא מפחית חרדה, מסייע לסובלים מבעיות שינה ואינסומניה ויעיל לטיפול בטרשת,פרקינסון ועוד.
  3.  קנאביס רודראליס, מקורו במרכז רוסיה. הוא תת זן קנאביס שעל פי הסברות התפתח מזן אינדיקה ועבר שינויים בשל הסתגלותו לתנאי השטח והאקלים הקשים בהם גדל. זן זה מכיל אחוזים מזעריים של THC ואחוזים גבוהים של סיבידי ולכן אין לצריכתו כל אפקט פסיכואקטיבי.הוא ניחן בסגולות רפואיות רבות ומיוחסת לו השפעה מרגיעה. הוא נחשב ליעיל לטיפול בדיכאון. זן זה הרבה פחות שכיח משני הזנים לעיל וכמעט אינו נמצא בשימוש צרכני.

עשרות שנות חקר קנאביס אפשרו קומבינציות והכלאות גנטיות של הצמח ויצרו זן חדש המכונה- הזן ההיברידי. ולמעשה היום רוב הזנים הם היברידיים,קרי, משלבים את שלוש הזנים הנ"ל, ובעיקר את סאטיבה ואינדיקה.

ההבדלים בין זני הקנאביס:

עולם המדע לא מצא הבדלים מהותיים בין שלושת הזנים העיקריים של הקנאביס (למעט הבדלים בוטניים הנוגעים לצורת הצמח ומחזורי הצמיחה והיבול).תעשיית הקנאביס מציעה היום שלל זנים היברידיים המשלבים בין שלושת הזנים העיקריים, על כן קשה לעמוד על הבדלים מהותיים ביניהם. ההבדלים העיקריים בין סוגי הקנאביס נובעים מהרכב ומינון קנבינואידים,טרפנים ופלבנואידים בצמח (הרכיבים הפעילים שאחראים להשפעת הקנאביס על הצרכן). עם זאת, הן הממסד הרפואי, הן מגדלי הקנאביס והן הצרכנים עושים הבחנה בין שני  זני הקנאביס העיקריים (אינדיקה וסאטיבה) ומתייחסים אליהם כאל שתי תרופות שונות. הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין הזנים כפי שהיו במקור לפני שעברו הכלאות ושינויים גנטיים. 

כיצד לבחור את זן הקנאביס המתאים?

צרכני הקנאביס הרפואי בישראל מקבלים רישיון של משרד הבריאות לשימוש בקנאביס על פי ההתוויות שקבע משרד הבריאות. במרשם של המטופל לצריכת קנאביס רפואי מצויין הזן המומלץ, הרכב הקנבינואידים הנדרש, מינונם ואף צורת נטילת הקנאביס (בשמן, באידוי וכן הלאה). לכל מטופל צרכים רפואיים אחרים, לסובלים מחרדה יומלץ הרכב קנבינואידים מועשר בסיבידי שהינו בעל השפעות מרגיעות המתאים יותר לזן אינדיקה.עבור הסובלים מהפרעות בתיאבון או מתופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים, יומלץ הרכב קנבינואידים עשיר ב-THC וכן זן קנאביס ממריץ כמו אינדיקה. גם דרך הצריכה בשמן או בעישון תואמת את הצרכים הרפואיים של המטופל ואת מגבלותיו. לחולים הסובלים מבעיות במערכת הנשימה מומלץ להשתמש בשמן קנאביס ולא בתפרחת אותה מעשנים, למי שסובלים מבעיות עיכול מומלץ לא להשתמש בשמנים שעלולים לגרום להפרעות בעיכול. כפי שציינו לעיל, מרבית זני הקנאביס היום הינם היברידיים ומשלבים בין זני האם של הצמח. המפתח להבנת סוג הקנאביס המתאים לצרכן נעוץ בהרכב הרכיבים הפעילים בצמח ומינונם.