זקוקים לחידוש רישיון קנאביס או להעלאת מינון במרשם? המדריך:

זקוקים לחידוש רישיון קנאביס או  להעלאת מינון במרשם? המדריך:

בישראל קנאביס אינו חוקי, למעט עבור מחזיקי רישיון משרד הבריאות לשימוש בו לצרכים רפואיים. קבלת רישיון לקנאביס רפואי הינו תהליך הבנוי מכמה שלבים ויש לאשרו מול היק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות). התהליך כולו מפוקח על ידי משרד הבריאות. עם קבלת הרישיון ניתן גם מרשם הקובע את מינון הקנאביס והרכב החומרים הפעילים. תוקף הרישיון מוגבל בזמן משום שמשרד הבריאות רוצה לפקח על התהליך ולוודא כי הקנאביס אכן מציע למטופל פתרון רפואי. חלק מתהליך הבקרה כולל גם בחינת העלאה הדרגתית של מינון הקנאביס למטופל, זאת כדי לבדוק את השפעת הקנאביס עליו וכן להפחית סיכויים לתופעות לוואי. איך מחדשים רישיון קנאביס ואיך מעלים את המינון לקנאביס? להלן:

  • איך מחדשים רישיון קנאביס?
  • האם היק"ר תמיד מאשר חידוש רישיון למי שקיבלו אותו בעבר?
  • האם אוכל לרכוש קנאביס מבית מרקחת במידה והרישיון שלי אינו בתוקף?
  • איך מעלים מינון לקנאביס?

איך מחדשים רישיון קנאביס?

תוקף הרישיון לקנאביס מוגבל בזמן ולרוב ניתן לתקופה של 6 חודשים (עד שנה) ולאחריהם יש לחדש אותו. 45 ימים לפני שפג תוקף רישיון הקנאביס יש לחדשו באמצעות פנייה לרופא מומחה על פי ההתוויה בגינה התקבל הרישיון מלכתחילה. עדיף לפנות למומחה אשר הגיש את הבקשה הראשונית ליק"ר, אם כי ניתן לחדש את הרישיון באמצעות כל רופא מומחה שתחום התמחותו תואם את ההתוויה הרפואית הרלוונטית. הרופא המומחה יגיש את הבקשה לחידוש ליק"ר ויצרף את המסמכים הנדרשים. ניתן לקבל חידוש לרישיון גם באמצעות רופא מומחה המוסמך להנפיק רשיונות קנאביס ( יק"ר הסמיכה לכך כ-110 רופאים בתחומים שונים). המסמכים הנדרשים לחידוש הם:

  1. דו"ח טיפול תרופתי – מ-12 החודשים האחרונים, הדוח ניתן על ידי רופא המשפחה.
  2. חוות דעת רפואית- בדומה לחוות הדעת שניתנה לקבלת הרישיון לראשונה.
  3. טבלת צריכה שבועית-תיעוד היסטוריית צריכה לפחות שבוע לפני הגשת הבקשה לחידוש רישיון.
  4. באם יש חוות דעת רופא נוספת, עמדת מומחה בנוגע ליעילות הטיפול בקנאביס.

האם היק"ר תמיד מאשר חידוש רישיון למי שקיבל אותו בעבר?

משרד הבריאות מעניק רישיונות קנאביס לזמן קצוב מתוך רצון לפקח על התהליך ולוודא כי הקנאביס אכן מציע למטופל פתרון רפואי לבעייתו. לכן  התנאים לחדש ולהאריך רישיון דומים בבסיסם לאלו הנדרשים לצורך קבלת הרישיון מלכתחילה. כלומר הבקשה נבחנת תחת רשימת ההתוויות הקבועה בנוהל 106 של המשרד. אם המטופל עדיין עומד בתנאי הסף לתחילת הטיפול בקנאביס, סביר להניח שיקבל אישור הארכה לרישיון. אם המטופל לא עומד יותר בתנאי הסף, לא יחודש רשיונו. במקרים מסוימים ובאם יש בידי המטופל חוות דעת רפואיות המצביעות על קנאביס כיעיל עבורו הוא יכול  לפנות  ליק"ר ולבקש לבחון שוב בבקשתו במסגרת  "ועדת חריגים".

האם אוכל לרכוש קנאביס מבית מרקחת במידה והרישיון שלי אינו בתוקף?

למעלה מ-100,000 אנשים בישראל, בעלי רישיון לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. קנאביס הוכח כבעל סגולות רפואיות רבות והוא מסייע למיליונים ברחבי העולם להתמודד עם מכאובי גוף ונפש ועם בעיות רפואיות שונות. מאחר שבישראל, השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים חוקי רק עבור מחזיקי רישיון  בתוקף, מטופל המחזיק בידיו רישיון שאינו בתוקף לא רשאי להשתמש בקנאביס (גם אם זה עבור צרכים רפואיים) ולא יוכל לרכוש קנאביס מבתי המרקחת המורשים (ממש כמו שלא ניתן לרכוש תרופת מרשם אם המרשם אינו בתוקף). יתרה מזאת, מאחר שקנאביס אינו חוקי בישראל, מטופל שיצרוך אותו כשרשיונו אינו בתוקף מסתכן בקבלת קנסות ואף בפתיחת הליך פלילי נגדו.

איך מעלים מינון לקנאביס?

יש לכם רישיון בתוקף אולם אתם זקוקים להעלאת המינון של הקנאביס שאתם צורכים. מדיניות משרד הבריאות היא להתחיל במינון קטן ולהעלותו בהדרגה על פי הצרכים. לרוב מטופל חדש מתחיל במינון של 20 גרם קנאביס בחודש. העלאתו נעשית באופן הדרגתי ורק אם הרופא שלכם סבור שהטיפול מיטיב איתכם, אך אינו מספק בשל מינון חסר. הרופא יתן המלצה והיק"ר יבחן אותה ויאשר. לרוב המלצת הרופא תהיה רק לאחר שבחן טיפול בזני קנאביס שונים עם אחוזים משתנים של  CBD ו-THC (הרכיבים הפעילים בצמח) והגיע למסקנה כי נדרשת העלאת מינון. על פי המלצות היק"ר, העליה במינון החודשי צריכה להתבצע במדרגות של 10 גרם לחודש, למשך תקופה מינימלית של חודשיים.

כתיבת תגובה