לבחור נכון: שוק הקנאביס הישראלי מציע מבחר ענק ומגוון, איך בוחרים את הזן הנכון?

לבחור נכון: שוק הקנאביס הישראלי מציע מבחר ענק ומגוון, איך בוחרים את הזן הנכון?

יותר מחמישה עשורים של חקר הקנאביס וסגולותיו הרפואיים, הביאו להשבחה והכלאה של זני קנאביס, כך שיתאימו לצרכים של מטופלים רבים. שוק הקנאביס הישראלי, אינו נשאר מאחור והוא מציע מגוון רחב של מוצרי קנאביס, המופקים מזנים שונים. ההיצע הרב, עלול לבלבל ולכן חשוב תמיד להתאים את הזן הנכון לכם עם הרופא המטפל. עם זאת, תעשיית הקנאביס בתאוצה ויש חברות כמו "אגם רעות", אשר מעדכנות את זני הקנאביס שלהם על בסיס שבועי. בתוך העושר הזה, איך בוחרים נכון? להלן המדריך: 

אילו זני קנאביס יש? 

חוקרים זיהו עד היום מאות זנים של קנאביס. זן קנאביס משמעו ריחו, צבעו, הרכיבים שהוא מכיל והשפעתו על הצרכן. קיים ויכוח מדעי האם מדובר בזנים שונים, או במינים שונים, כך או כך לקנאביס יש וריאציות רבות. נהוג לחלק את הזנים ל-3 קבוצות אם מרכזיות : 

  1. זן סאטיבה:  מקורו  במזרח אסיה. הוא בעל השפעה ממריצה ומעוררת. מומלץ לשימוש במהלך היום. סאטיבה מכיל אחוזים גבוהים של קנבינואיד הפסיכו-אקטיבי THC ואחוזים נמוכים יותר של CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בצמח. הוא יעיל בשיכוך כאבים, הרפיית שרירים, והגברת תיאבון. 
  2. זן אינדיקה: מקורו מהודו. השפעתו מרגיעה והוא מומלץ לשימוש בשעות הלילה. אינדיקה מכיל אחוזים גבוהים של הרכיב הפסיכו-אקטיבי, THC וכן של הרכיב CBD,  הוא נחשב יעיל לטיפול בחרדה, אינסומניה, טרשת, פרקינסון ועוד. 
  3. זן רודראליס: מקורו במרכז רוסיה והוא כמעט אינו נמצא כלל בשימוש צרכנים כיום. הוא תת זן קנאביס שעל פי הסברות התפתח מאינדיקה. הוא מכיל אחוזים מזעריים של THC ואחוזים גבוהים של סיבידי , לכן הוא לא משנה תודעה ולא גורם תחושת "היי". 

היום כמעט ולא ניתן לצרוך זנים מקוריים אלו שכן, עשרות שנות מחקר אפשרו הכלאות גנטיות של הצמח ולכן היום רוב הזנים הם היברידיים, המשלבים בעיקר אינדיקה וסאטיבה. .

מהו הזן המומלץ ביותר?

כאמור, כיום קשה מאוד למצוא את זני הקנאביס המקוריים. הצמח עבר בעשרות השנים האחרונות, הכלאות רבות והשבחות וכאמור מרבית הזנים הם היברידיים. למעשה, מבחינה מדעית אין כל הבדל בין הזנים האלו (למעט הבדלים בוטניים). ההבדלים העיקריים בין סוגי הקנאביס נובעים מהרכב ומינון קנבינואידים, טרפנים ופלבנואידים בצמח (הרכיבים הפעילים שאחראים להשפעת הקנאביס על הצרכן). עם זאת, הן הממסד הרפואי, הן מגדלי הקנאביס והן הצרכנים עושים הבחנה בין שני  זני הקנאביס העיקריים (אינדיקה וסאטיבה) ומתייחסים אליהם כאל שתי תרופות שונות. הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בין הזנים כפי שהיו במקור לפני שעברו הכלאות ושינויים גנטיים. באופן כללי ניתן לומר כי זני הסאטיבה ממריצים וזני האינדיקה מרגיעים. 

איך לבחור את הזן הנכון לי?

בישראל, ניתן לצרוך קנאביס רפואי ברישיון משרד הבריאות בלבד. לבעלי הרישיון ניתן מרשם ובו מצויין הזן המומלץ לסוג הבעיה של המטופל. המרשם מפרט גם את המינון ואת צורת הצריכה (בשמן, בתפרחת וכן הלאה). בחירת הזן הנכון לך, צריכה להיעשות בהתייעצות עם הרופא אל מול הבעיה הרפואית ממנה אתה סובל ומידע רפואי נוסף. לכל מטופל צרכים רפואיים אחרים, לסובלים מחרדה יומלץ הרכב קנבינואידים מועשר בסיבידי שהינו בעל השפעות מרגיעות המתאים יותר לזן אינדיקה. עבור הסובלים מהפרעות בתיאבון או מתופעות לוואי של טיפולים כימותרפיים, יומלץ הרכב קנבינואידים עשיר ב-THC וכן זן קנאביס ממריץ כמו סאטיבה. בכל מקרה הרכב החומרים הפעילים בזן הקנאביס שלכם, הוא שקובע את מידת ההתאמה שלו לצרכיכם הרפואיים. 

כתיבת תגובה