מילון מושגים: THCP

מילון מושגים: THCP

קנבינואידים, הם מולקולות, רכיבים פעילים המצויים בצמחים רבים ובהם גם קנאביס. שני הקנבינואידים המרכזיים בקנאביס, אשר הם גם הנחקרים ביותר והמפורסמים ביותר, הם THC, קנבינואיד משנה התודעה ו-CBD, הרכיב שאינו פסיכואקטיבי. לאורך שנות חקר הקנאביס התגלו קנבינואידים נוספים וב-2022 התגלה THCP, אשר במידה רבה אפשר לראות בו את הגרסה המשופרת של THC. הוא דומה לו במבנה הכימי, אולם השפעתו משנת התודעה חזקה פי-33 מזו של THC.  

THCP-ההתחלה:

THCP, או בשמו המלא trans-Δ9-tetrahydrocannabiphorol, הוצג לראשונה ב-2022, במחקר איטלקי שפורסם במגזין – "Nature, Scientific Reports". החוקרים שבודדו אותו, הבחינו כי המבנה הכימי שלו דומה מאוד לזה של THC ,למעט הבדלים באורך אלקיל- שרשרת אטומי פחמן. אולם להבדל קטן זה יש השפעה גדולה על האפקט הפסיכואקטיבי שמורגש עם צריכתו. החוקרים מצאו כי THCP נצמד  לקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית ובעיקר לקולטן CB1, בעוצמה חזקה פי -33 יותר מ- THC. כלומר השפעתו משנת התודעה חזקה פי- 33 יותר מזו של  THC. ההנחה של החוקרים הייתה כי הימצאותו של רכיב זה, יכולה להסביר מקרים בהם נרשמה השפעה משנת תודעה, גם בזני קנאביס בעלי אחוז נמוך של THC.

כיצד THCP משפיע עלינו?

המחקר האיטלקי שנערך על עכברי מעבדה, מצא כי השפעתו של THCP דומה מאוד לזו של THC. כלומר מסייע בשיכוך כאבים, נוגד בחילות, מסייע להרפיית שרירים, הפרעות נוירולוגיות, אולם בשל התקשרותו החזקה פי – 33 לקולטנים במערכת האנדוקנבינואידית, האפקט משנה התודעה שלו חזק הרבה יותר. לכן, החוקרים העריכו כי גם הפוטנציאל הרפואי שלו לטיפול בכאבים, דלקות ומחלות גבוה בהרבה מזה של THCP . THC, מצוי באופן טבעי בקנאביס, אולם בריכוזים נמוכים מאוד (0.1 אחוז לעומת 30 אחוזים של נוכחות THC בקנאביס), אולם היכולת של החוקרים לבודד אותו, מאפשרת הפקת מוצרי צריכה מבוססי THCP בעלי השפעה חזקה ומעט תופעות לוואי. זו הסיבה שחוקרים רבים רואים ב-THCP, את קנבינואיד העתיד. 

כתיבת תגובה