מתי פג התוקף של שמן קנאביס?

מתי פג התוקף של שמן קנאביס?

שמן קנאביס רפואי, הוא אחת מצורות הצריכה הפופולאריות של קנאביס למטרות רפואיות. הוא אינו גורם לנזקי מערכת הנשימה כמו מוצרי עישון ואידוי, הוא נוח לנשיאה ושימוש בציבור. היכולת של המדע לבודד את רכיבי הקנאביס, מאפשרת הפקת שמנים במינונים שונים של הרכיבים השונים בצמח כמו קנבינואידים THC ו-CBD. אולם בדומה לשמנים אחרים (תוספי תזונה, שמנים לבישול), חיי המדף של שמן קנאביס מוגבלים בזמן. יעילותם של קנבינואידים בצמח, נחלשת עם הזמן. צריכת שמן קנאביס שפג תוקפו אינה יעילה לטיפול במחלות ובעיות רפואיות. במקרים בהם נלקח מינון גבוה של שמן שאינו בתוקף עלולות עלולים לסבול מכאבי בטן ובעיות עיכול. להלן כל מה שצריך לדעת על תוקפו של שמן קנאביס: 

  • מהם סגולותיו הרפואיים של שמן קנאביס? 
  • מהו תאריך התפוגה של שמן קנאביס?
  • איך יודעים  שפג תוקפו של שמן הקנאביס? 
  • האם ניתן להאריך את חיי המדף של שמן קנאביס? 

מהם סגולותיו הרפואיים של שמן קנאביס? 

שמן קנאביס הוא מיצוי טבעי של רכיבי צמח הקנאביס (קנבינואידים, פלבנואידים וטרפנים). בשנות ה-60 של המאה הקודמת הצליחו חוקרים לבודד את רכיבי הצמח ולבחון את השפעתם על בני אדם. נמצא כי קנאביס ניחן בתכונות תרפויטיות רבות. מאז ועד היום עשה חקר הקנאביס כברת דרך. ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי הוא יעיל לטיפול ב-17 מחלות ובעיות רפואיות וגם בישראל, משרד הבריאות מתיר שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים לבעלי רישיון שהנפיק המשרד. למרות שחקר הקנאביס טרם הגיע למיצוי, הוכח כי הוא יעיל לטיפול בשורה של מחלות ובעיות רפואיות ובהן: שיכוך כאבים, טיפול בדלקות, בסרטן, אלצהיימר, אפילפסיה, קרוהן וקוליטיס, חרדה ודיכאון ועוד. 

מהו תאריך התפוגה של שמן קנאביס?

תאריך התפוגה של שמן קנאביס משתנה ממוצר למוצר, אולם הוא נע בטווח של בין 12 ל- 18 חודשים. אם רכשתם שמן קנאביס עליכם לבדוק מה תאריך התפוגה המצוין בגב האריזה. לרוב סביר להניח שתסיימו את השימוש בשמן עוד לפני שפקע תוקפו. חשוב לציין כי תאריך התפוגה אינו מדע מדויק. במקרים רבים שמן קנאביס יהיה יעיל ומתאים לשימוש גם לאחר תאריך התוקף. לרוב ניתן להבחין בשמן קנאביס פג תוקף באמצעות הרחה וטעימה- שמן בעל ריח מריר או לא טוב, או בעל טעם אגוזי, הוא כנראה פג תוקף. למרות ששימוש בשמן קנאביס פג תוקף אינו מסוכן בריאותית, הוא אינו מומלץ. זאת משום שהוא מאבד מיעילותו ולכן אינו מסייע בטיפול רפואי הנדרש.

איך יודעים שפג תוקפו של שמן קנאביס?

הדרך הטובה ביותר לדעת ששמן הקנאביס שלכם אינו בתוקף, היא להסתכל על תאריך פקיעת התוקף אשר מצויין על האריזה. שמני קנאביס אשר אינם מכילים על התווית את תאריך פקיעת התוקף, כנראה אינם איכותיים ועדיך להימנע מהם. דרך נוספת היא כאמור להריח את השמן ולטעום ממנו מעט. ריח חזק ומריר וטעם אגוזי יעידו כי השמן מקולקל.  סימנים נוספים לשמן שאינו בתוקף הם צבעו – אם הצבע משתנה  מצבע בהיר לצבע חום כהה ובתוך הבקבוק נוצר מעין מעטה ערפילי, סביר להניח שהשמן אינו בתוקף. גם המרקם של השמן הוא סימן לטריות, ככל שהוא יותר נוזלי ופחות סמיך כך סביר שהוא בעל תוקף ויעיל לצריכה.

האם ניתן להאריך את חיי המדף של שמן קנאביס?

 אורך חיי המדף של שמן קנאביס נגזר משלושה גורמים עיקריים, אשר הקפדה עליהם יכולה להאריך את תוקפו של השמן: 

  1. מוניטין: תעשיית הקנאביס הרפואי רוויה חברות מפוקפקות אשר משווקות שמני קנאביס מאיכות נמוכה או כאלו שאינם מכילים את הרכיבים התרפויטים בצמח. חיי המדף של השמן נגזרים גם מתהליכי הגידול, הייצור והמיצוי שלו. כדי לדעת שאתם משתמשים בשמן שיחזיק מעמד זמן רב, חשוב לרכוש אותו מחברה בעלת מוניטין המבצעת בדיקות מעבדה צד שלישי למוצריה ומקפידה על פירוט הרכיבים על האריזה. 
  2. איכות: שמן המופק מקנאביס אורגני, איכותי יחזיק מעמד זמן רב יותר. ברבים מהשמנים האיכותיים נעשה שימוש באתנול  כדי להסיר רעלים מזיקים, בטכניקה אשר אינה פוגעת ביעילות הטבעית של קנבינואידים. גם לתהליך המיצוי של השמן יש השפעה על איכותו ומכאן על תוקפו-מיצוי בציוד טכנולוגי מתקדם, מאריך את חיי המדף של השמן. 
  3.  תנאי אחסון:  שמן קנאביס מושפע משינויים בחמצן, באור ובטמפרטורה: אור חזק וטמפרטורות גבוהות פוגעים ביעילות השמן.  על כן יש חשיבות רבה לאחסון השמן באופן שיגן עליו מפני חדירת עודף אור, חום ואוויר.שמן קנאביס  איכותי לרוב ייארז בבקבוק זכוכית כהה ואטום כדי להפחית את חשיפת האור והחדרת חמצן לבקבוק.

כתיבת תגובה