פוסט טראומה מורכבת קנאביס

פוסט טראומה מורכבת קנאביס

מהי פוסט טראומה מורכבת?

פוסט טראומה מורכבת היא הפרעה פסיכולוגית שהנפגע מפתח בתגובה לניסיון טראומטי מתמשך במצב שאין לו כמעט סיכוי לברוח ממנו.
פוסט טראומה מורכבת מוכרת בשם הקיצור C-PTSD.
מצבים שיכולים לגרום למצב של פוסט טראומה מורכבת הם:

  • ניצול מיני, פסיכולוגי ופיזי
  • מצבים של הזנחה
  • אלימות במשפחה
  • בריונות בבית הספר או במקום העבודה
  • קורבנות חטיפה או מצבים של בני ערובה
  • קורבנות עבדות וסחר בבני אדם
  • אסירי מלחמה
  • כליאה
  • ניצולי מחנות השמדה
  • ועוד…

המרכז הלאומי ל-PTSD טוען כי 92% מנפגעי C-PTSD עומדים גם בקריטריונים של נפגעי PTSD ולכן, אבחון מצב של C-PTSD צריך לתבצע באותו אופן כמו PTSD.
מצד שני, המכון הלאומי הבריטי לבריאות (NICE) טוען כי אין בנמצא המלצות לטיפול ייחודי לנפגעי פוסט טראומה מורכבת וכי צריך להזהר משימוש בהמלצות עבור נפגעי PTSD משום שהן לא מיועדות לאבחנות זהות.
הטיפול הסטנדרטי לPTSD יכול לעזור אך, חשוב להבין כי נפגעי C-PTSD צריכים זמן רב יותר להתאושש ממצבם.
שירותי הבריאות והמדריכים הפסיכיאטריים (DSM-5, WHO, ICD-10) לא מכירים בהפרעת C-PTSD באופן רשמי, מה שמונע מנפגעי הטראומה המורכבת לקבל טיפול יעיל למצבם.

קנאביס לפוסט טראומה מורכבת

גם בטראומה מורכבת בדומה לפוסט טראומה, הטיפול המוצע הוא טיפול פסיכולוגי, תרופתי או טיפול משולב.
כאשר הטיפול הפסיכולוגי מיועד בכדי להביא את הנפגע להחלמה שתאפשר לו להתמודד עם השלכות המצב ואילו הטיפול התרופתי מקל על הסימפטומים
כ-9% מרשיונות לקנאביס רפואי ניתנים כיום בישראל לנפגעי פוסט טראומה אך, האם קנאביס יכול לסייע גם לנפגעי פוסט טראומה מורכבת  בדומה לטיפול בקנאביס רפואי בפוסט טראומה?
בסקירה מדעית שפורסמה ב-2020 ציינו החוקרים כי שימוש בקנאביס ע"י נפגעי פוסט טראומה מורכבת יכול לסייע בטיפול בסימפטומים של חרדה, הפרעות שינה וסיוטים שנפוצים גם בקרב נפגעי PTSD וגם בנפגעי C-PTSD .
אך מצד שני, סימפטומים שמאפיינים יותר נפגעי C-PTSD כמו דיסוציאציה (ניתוק), התנהגות פזיזה, שימוש בסמים עם חוסר שליטה רגשית עלולים להחמיר בעקבות שימוש בקנאביס
מטפלים בנפגעי טראומה מורכבת צריכים לשקול בזהירות את הטיפול בקנאביס רפואי בנפגעים שמעוניינים בכך בגלל תופעות הלוואי שעלולות לפגום ביכולת התפקוד וההחלמה שלהם.
המסקנה היא שקנאביס רפואי לא מתאים לכל נפגע פוסט טראומה מורכבת ולכן המטפל צריך לשקול בזהירות ובהתאם למצב המטופל אם לטפל בנפגע בקנאביס רפואי.

סיוע בקבלת רישיון

התנאים, המחלות והמצבים הרפואיים לקבלת רישיון קנאביס רפואי מפורסמים במסמך הקרוי נוהל 106.
בנוהל 106 לא נאמר דבר על פוסט טראומה מורכבת אך, מאחר ופוסט טראומה מורכבת מוגדרת בדומה לפוסט טראומה והנפגעים בה סובלים מסימפטומים זהים, יתכן ובהתאם למצבכם הרפואי הפסיכיאטר המטפל שלכם עשוי להמליץ על טיפול בקנאביס.
אנו מציעים שירות סיוע שילווה אתכם לקבלת רישיון הקנאביס במידה ומצבכם הרפואי זקוק לכך.
מלא פרטים ואנו נעביר את הפרטים שלך למקצוענים בתחום המספקים שירות של הדרכה וליווי לקבלת רישיון קנאביס רפואי.

כתיבת תגובה