דוקטור, תרשום לי קנאביס:

דוקטור, תרשום לי קנאביס:

עבור תומכי לגליזציה קנאביס בישראל וכן עבור חולים רבים,  התקנות שאושרו ביוני 2023, בכנסת ישראל, מהוות בשורה של ממש. בישראל קנאביס חוקי לצרכים רפואיים בלבד ורק עבור מחזיקי רישיון לצריכת קנאביס רפואי, שניתן על ידי משרד הבריאות. בקשה לרישיונות הולכת וגדלה משנה לשנה, אולם חולים רבים נתקלים בחומות של בירוקרטיה ובקשיים לקבל את הרישיון. התקנות החדשות אמורות לשנות את מצבם. 

קנאביס ברישיון בלבד:

חוק פקודת הסמים המסוכנים מפרט רשימת סמים אסורים לשימוש בישראל ובהם גם קנאביס. ב- 2008, לאור הראיות המדעיות אודות סגולותיו הרפואיות הרבות של קנאביס, ישראל  התירה בחוק את השימוש בו לצרכים רפואיים. זאת עבור חולים אשר הטיפול הקונבנציונלי כשל בטיפול בבעיה הרפואית ממנה הם סובלים. בסעיף 12 לחוק הסמים המסוכנים נכתב, "השימוש בסם מסוכן מותר, אם הוא לצורך ריפוי והסם סופק למשתמש מאת רוקח, רופא או רופא וטרינרי בתנאים האמורים בסעיף 11(3) או סופק על פי רשיון”. מאז הוכנס הסעיף לחוק, חלה עלייה מתמדת במספר האנשים הפונים לבקשת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, ציבור החולים מצביע ברגליים. הזכאות לרישיון לקנאביס ניתן למי שנמצא ברשימת ההתוויות הרפואיות במשרד קבע. אולם חולים רבים נשארים בחוץ ואינם מקבלים את הרישיון וגם אלו שמקבלים, נדרשים לא פעם להליכים בירוקרטיים ארוכים ומסורבלים.  

כמה בעלי רישיון לקנאביס רפואי יש בישראל? 

על פי דו"ח משרד הבריאות, במאי 2023, היו בישראל 124,674 בעלי רישיונות לקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של יותר מ-34,000 רישיונות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מאז אישרה ישראל מענק רישיונות לצריכת קנאביס, המספרים רק עולים בהתמדה. על פי הנתונים, הסיבה העיקרית לקבלת רישיון קנאביס רפואי היא טיפול בכאבים מסוגים שונים-  68,012 מכלל מחזיקי רישיון קנאביס רפואי, נוטלים אותו כדי לשכך כאבים, מחלות ובעיות רפואיות בגינן מקבלים רישיונות לטיפול בקנאביס רפואי הן : סרטן, אפילפסיה, קרוהן וקוליטיס, חרדה ודיכאון,  פוסט טראומה והפרעות פסיכיאטריות.

מה קובעות התקנות החדשות?

על פי התקנות החדשות, מטופלים הסובלים מרשימת מחלות שפרסם המשרד (בהן אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם , סרטן, טרשת נפוצה, HIV או איידס ועוד ) או חולים סופניים שעל פי הערכות הרופאים תוחלת חייהם היא עד חצי שנה, יוכלו לצרוך קנאביס רפואי באמצעות מרשם של רופא. הרופאים שיהיו מורשים לספק מרשם הם כאלו שיעברו הכשרות בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו אמר לאחר ההחלטה על כניסת התקנות החדשות "זהו רק שלב ראשון, יש התוויות רפואיות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול. לנגד עינינו עומדת טובת המטופלים והרצון להקל על כאבים, להגדיל את היצע הרופאים והנגישות ולהוזיל מחירים. כל זאת תוך שימת לב לחשש מפני זליגות ושימוש לרעה בסם". 

מתי ייכנסו התקנות החדשות לתוקף?

כדי להחיל את הרפורמה החדשה באופן מעשי יש להכשיר רופאים שיוכלו להעניק את המרשמים האלו (לא מדובר על רופאי משפחה ופנימאים). כמו כן, חברי הוועדה קבעו שישה חודשים להכנסת התקנות לתוקף. זמן היערכות לביצוע התקנות החדשות. מתנגדי המהלך טוענים כי הוא עלול להגדיל את תופעת ההתמכרות לקנאביס גם בקרב צעירים. התומכיםֿ מאידך, טוענים כי מהלך זה יקל את חייהם וסבלם של אלפי חולים בישראל.

כתיבת תגובה