האם צריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה? 

האם צריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה? 

מהפכת הקנאביס העולמית היא כבר עובדה ידועה. יותר ויותר מדינות מצטרפות למהפכה ומנהיגות לגליזציה מלאה של קנאביס לצרכים רפואיים וכן לצרכי פנאי ושעשוע. למרות שהאזהרות אינן מאיימות כפי שהיו בעבר הן צפות ועולות שוב גם היום. אז האם צריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה וכמה אנחנו צריכים להיות מודאגים? להלן צפירת הרגעה 

קנאביס- היסטוריה של דעות קדומות:

בימי קדם בני אדם צרכו קנאביס לשימושים שונים: טיפול במחלות ובעיות רפואיות, הפקת מוצרי נייר, בד וסחורות מהצמח, טיפולים קוסמטים ועוד. בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת, בעיקר בשל השפעתו משנת התודעה של קנבינואיד THC בצמח,  החלו לרדוף את הקנאביס ולהתייחס אליו כסם מסוכן. מתנגדי קנאביס ובהם רופאים ואישי ציבור, טענו כי צריכתו גורמת לפסיכוזה והתפרצות של מחלות נפש חשוכות מרפא. טיעונים אלו בסופו של דבר השפיעו על הקונגרס האמריקאי שהטיל איסור גורף על צריכת קנאביס ב-1937. מאז עולם המדע הצליח להביא ראיות רבות אודות הסגולות הרפואיות של הצמח, היחס אליו הלך והשתנה. אולם גם היום יש מי שטוענים כי מדובר בסם מסוכן. 

האם צריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה?

התפתחות המדע בעידן המודרני מאפשרת להתמודד עם רבות מהדעות הקדומות והמיתוסים סביב קנאביס. אז האם יש ממש בטענות שצריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה ולנזקים נפשיים בכלל? הנתונים המדעיים מראים שבמציאות, פסיכוזה חריפה הנגרמת על ידי קנאביס היא נדירה, ואלו שחווים אותה הם בדרך כלל אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות או בעלי נטייה לפסיכוזה. המשמעות היא שעבור צרכנים הסובלים ממחלות נפשיות או נמצאים במצב משברי ונפשי קשה, מומלץ שלא לצרוך קנאביס עשיר ב-THC, הרכיב משנה התודעה של קנאביס. 

קנאביס ומחלות נפש- 3 עובדות מדעיות: 

מבחינת נתונים סטטיסטיים וכן מחקרים שנערכו בנושא, נראה כי החשש מפני התפרצות פסיכוזה כתוצאה מצריכת קנאביס הינו מוגזם ונוטה להיסטריה. להלן מספר מחקרים המצביעים על הצורך "להיכנס לפרופורציות"  בנושא: 

  1. במחקר קנדי , החוקרים העריכו את מספר אשפוזים נפשיים והתנהגותיים בקרב קבוצה של יותר מ-23,000 מטופלי קנאביס רפואי. במהלך המחקר, רק 26 נבדקים אושפזו בשל הפרעות כתוצאה משימוש בקנאביס. מחקר קנדי נוסף שפורסם ב-2018 בכתב העת, Canadian Journal of Psychiatry החוקרים לא הצליחו לזהות כל עדות לשינויים משמעותיים פסיכוזה או סכיזופרניה הנגרמת על ידי קנאביס.
  2.  במחקר שפורסם בכתב העת Translational Psychiatry , צוות בינלאומי של מדענים העריך שכיחות של תסמינים פסיכוטיים הקשורים לקנאביס בקרב 230,000 צרכנים. הם  קבעו שפחות מחצי אחוז מהם חוו אי פעם תסמינים הדורשים התערבות רפואית – שיעור דומה לזה הקשור לצריכת אלכוהול. יתרה מזאת, המחקר הראה כי רוב הצרכנים שחוו פסיכוזה,  אובחנו בעבר עם הפרעה דו-קוטבית או פסיכוזה. 
  3. במאמר מדעי שפורסם ב-2023, בבריטניה החוקרים מטילים ספק במידה שבה צריכת קנאביס באופן מתון, משפיעה על התפרצות פסיכוזה. החוקרים בדקו את הקשר בין שימוש בקנאביס לשכיחות של הפרעות פסיכיאטריות במבוגרים וצעירים בסיכון קליני. בסוף המחקר שנערך שנתיים במהלכו החוקרים עקבו אחר הנסיינים, הם קבעו כי נבדקים שהשתמשו בקנאביס לא היו בסיכון גבוה יותר לחוות אפיזודה פסיכוטית.

לגליזציה של קנאביס- האם היא גורמת לעלייה בהתפרצות פסיכוזות? 

מחקרים בעבר הראו כי צריכת קנאביס עשיר ב-THC ולאורך זמן בגילאים צעירים עלולה לגרום להתפתחות של פסיכוזות. אחד הטיעונים של מתנגדי הלגליזציה היא שחוקיות קנאביס תביא לעלייה בצריכת בני נוער קנאביס. טיעון זה כבר הוכח כשגוי במחקרים שנעשו בנושא. אולם גם מחקרים שניסו לבחון את הקשר בין אימוץ חוקי הלגליזציה של קנאביס לעלייה בפסיכוזות לא מצאו שום מתאם. מחקר אמריקאי שבחן את הקשר בין לגליזציה של קנאביס לבין תפקוד פסיכו-סוציאלי בקבוצה של 240 זוגות של תאומים זהים. תאום אחד התגורר באזור בו הקנאביס חוקי, לעומת תאום אחר שחי באזור שבו קנאביס מחוץ לחוק. החוקרים מצאו כי במדינות בהן קנאביס חוקי, חלה עלייה בצריכתו, אולם הם אינם בסיכוי גבוה יותר לחוות של פסיכוזה. במחקר שפורסם ב-2023, בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי , חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד העריכו את הקשר בין אימוץ חוקי הלגליזציה במדינה לבין שיעורי תביעות הבריאות הקשורות לפסיכוזה בקרב קבוצה של למעלה מ-63 מיליון צרכנים. החוקרים קבעו  "לא ראינו קשר מובהק סטטיסטית של רמת מדיניות הקנאביס של המדינה עם שיעורים כלליים של אבחנות הקשורות לפסיכוזה או תרופות אנטי פסיכוטיות שנרשמו".

קנאביס- הערת אזהרה: 

תוצאות המחקרים אינם מכחישים כי חלק מהסובלים מהפרעות פסיכוטיות צורכים קנאביס באופן מוגבר. עובדה זו קשורה לכך שרבים מהסובלים מפסיכוזה ובעיות נפשיות צורכים קנאביס וחומרים משני תודעה אחרים, בשיעורים גבוהים מכלל האוכלוסייה. במקרים מסוימים אכן צריכת קנאביס עלולה להחמיר את הסימפטומים של פסיכוזה או אפילו לעורר אפיזודה פסיכוטית. עם זאת, נתונים אלו אינם מעידים כי קנאביס הוא סם מסוכן שגורם לפסיכוזות, אלא מבהירים את קבוצות הסיכון שצריכות להימנע מצריכתו. 

האם צריכת קנאביס גורמת לפסיכוזה? 

כתיבת תגובה