קנאביס VS טבק- מה יותר בריא?

קנאביס VS טבק- מה יותר בריא?

במחקר של אוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, נמצא כי עישון קנאביס אינו טומן בחובו את אותם סיכונים כמו עישון טבק. המחקר שפורסם בכתב העת, Chronic Obstructive Pulmonary Diseases,  מציג נתונים מפתיעים בנוגע לנזקי העישון של קנאביס לעומת אלו של טבק. להלן 

עישון מזיק לבריאות: 

בעוד שקנאביס ניתן לצרוך בדרכים רבות שאינן מזיקות כלל לבריאות כמו שמן, אדיבלס, משחות, ג'לים וקפסולות, טבק נצרך בעישון בלבד. העישון מזיק לבריאות, זו עובדה ידועה שהוכחה במחקרים רבים. אחד הנזקים הבולטים כתוצאה מעישון הוא פגיעה במערכת הנשימה והתפתחות של מחלות נשימה ומחלות ריאה. במחקר אשר בחן האם שימוש בקנאביס באמצעות עישון מהווה סיכון מוגבר לחלות במחלת ריאות חסימתית כרונית COPD – מחלת ריאות חסימתית היא שם כולל לקבוצה של מחלות ריאות הגורמות לקשיי נשימה. המצב משפיע בעיקר על מבוגרים בגיל העמידה או מבוגרים מעשנים. על פי ההערכות 1.2 מיליון אנשים חיים עם COPD מאובחן. ממצאי המחקר  מראים כי אפילו בקרב אלו שיש להם סיכון קליני גבוה לפתח את המחלה, קנאביס אינו מגביר את התפתחותה ואינו מעלה את הסיכוי ללקות בה. במחקר אחר שבחן את השפעת עישון טבק על חולי ריאה ופורסם בכתב העת Respiratory Medicine , נמצא מתאם בין מעשני טבק לזרימת אוויר מופחתת. אלו שעישנו אך ורק סיגריות או שילבו סיגריות עם קנאביס חוו ירידה בזרימת האוויר. עם זאת, השימוש בקנאביס לא החמיר את הפחתות הללו. אפילו לאחר תשע שנים של שימוש. 

במדינות בהן מונהגת לגליזציה, חלה הפחתה בצריכת טבק: 

רבים ממתנגדי הלגליזציה של קנאביס ובהם גם מומחים לבריאות הציבור, מביעים לא פעם חשש כי הפיכת קנאביס לחוקי, תביא לעלייה במספר מעשני הטבק לצורותיו השונות – טבק, סיגריות, סיגריות אלקטרוניות, סיגר וכדו׳. במחקר עדכני שפורסם בכתב העת ב-Journal of Health Economics במאי 2023, בחן סטטיסטית את צריכת הטבק במדינות בהן קנאביס הפך חוקי במסגרת מדיניות של לגליזציה מלאה. חוקרים מאוניברסיטאות  סן דייגו ומדינת ג'ורג'יה הסתמכו על נתונים פדרליים של הערכת אוכלוסיה צרכנית טבק ובריאות (PATH) ומהסקר הלאומי על שימוש ובריאות בסמים (NSDUH). תוצאות המחקר הצביעו על כך שצריכת קנאביס באופן חוקי דווקא מסייעת לבריאות הציבור. במדינות בהן קנאביס חוקי, נרשמה ירידה שמספר צרכני טבק. הירידה הסטטיסטית מובהקת יותר לטווח הארוך, שלוש שנים לאחר שהונהגה מדיניות לגליזציה נרשמו ירידות של בין  1.4 עד 2.7 אחוזים. 

איך כדאי לצרוך קנאביס? 

למרות שמחקרים מראים כי עישון קנאביס מזיק פחות מעישון טבק, הרי שישנן דרכים רבות לצרוך קנאביס. תעשיית הקנאביס העולמית מציעה מגוון רחב של מוצרי קנאביס, מותאמים לצרכים הרפואיים ולמצבו של המטופל. ביניהם: אדיבלס (מזון ומשקאות), שמני קנאביס, תרסיסים, משחות, קפסולות ועוד. לכל מוצר יתרונות וחסרונות משלו, אולם הדבר החשוב ביותר שעל הצרכן לשים לב אליו במוצרי קנאביס הוא איכותם. חשוב לרכוש מוצרים מחברה בעלת מוניטין המקיימת בדיקות מעבדה על ידי צד שלישי ומפיקה את המוצרים מקנאביס אורגני ואיכותי. כדי ליהנות מיתרונות הקנאביס יש חשיבות רבה לאיכותו. 

כתיבת תגובה